Crowdfunding met duurzame gevolgen

0
694

Sportief Opgewekt realiseert weer 16 duurzame sportaccomodaties door crowdfunding – Interview met Rob Wieggers, Sportief Opgewekt

‘Het echt realiseren, daar gaat het natuurlijk om’

Lagere energielasten voor de clubs met betrokkenheid van leden en sponsoren – hoe werkt dat die betrokkenheid bij het project?
Voordat wij starten gaan wij vaak naar de Algemene Ledenvergadering. De leden en het bestuur bepalen of de club wel of gaat verduurzamen. Als wij starten met de realisatie helpen wij de club ook actief met de communicatie naar hun leden toe. Via de website, clubblad en/of nieuwsbrief wordt iedereen op de hoogte gehouden van de verduurzaming van de club. Wij hangen ook een interactief tv-scherm op in de kantines. Op het scherm kan iedereen zien wat er op dat moment door de zonnepanelen wordt opgewekt en wat het huidige verbruik is. Wij vertalen de opbrengst aan energie in o.a. het aantal biertjes en hoeveel kilometers die gereden kan worden met een elektrische auto. Het scherm is in de look & feel van de club en sponsoren kunnen hun logo plaatsen. Elke club krijgt ook een widget op hun website waarop ze kunnen laten zien dat ze een duurzame club zijn. Tenslotte vieren wij de verduurzaming van de club met een opening of campagne. Meestal is daar ook pers en een wethouder bij aanwezig en de club ontvangt een duurzame plaquette voor in het clubhuis.

Vertel eens iets over je achtergrond in sport en je duurzame hart? Hoe kwam je op het het idee voor Sportief Opgewekt?
Ik ben in 2012 met Slim Opgewekt begonnen, samen met mijn partners Leonn en Hilde. Alle drie komen wij uit de consultancy en waren we al bezig met duurzaamheid. Wij wilden écht impact bereiken en niet alleen adviseren. De daad bij het woord voegen dus en laten zien dat het echt kan. We kwamen al snel uit bij scholen omdat verduurzaming juist belangrijk is voor de toekomstige generatie. Mijn vrouw is lerares en ik voelde meteen een grote betrokkenheid bij deze doelgroep, ook omdat ik in die tijd zelf vader ben geworden. Door te kijken welke drempels scholen ervaren hebben we een totaaloplossing (advies, uitvoering, financiën en beheer) bedacht die voor iedere school op maat wordt toegepast. In 2014 kwamen we in contact met Lucas Hullegie met een sportachtergrond. Samen met hem zijn we gaan kijken waar clubs tegenaan lopen wanneer ze willen verduurzamen. Zo ontstond Sportief Opgewekt!

Waarom doen sportclubs mee? Hoe benader je sportclubs? Zijn er bijvoorbeeld contacten met een KNVB of KNHB?
Ja die zijn er zeker. Ook met de KNLTB. Gemeenten blijken ook heel belangrijk bij het benaderen van clubs. Zij zijn vaak mede-eigenaar van de accommodatie en stimuleren verduurzaming. Sportclubs verduurzamen is maatwerk, voor iedere club is de businesscase en het besluitvormingsproces verschillend.

‘Het lukt ons goed om clubs te overtuigen door de businesscase begrijpelijk te maken’

Clubs werken met veel vrijwilligers. Zij doen het werk voor de club vaak naast een eigen baan. Hoe gaat dat in de samenwerking?
Dat is soms aanpassen maar erg leuk. Wij komen veel verschillende mensen tegen die echt gedreven zijn om hun club sterker te maken. Voor ons betekent dat dat wij ’s avonds op de club aanwezig zijn en de mensen dan ook zoveel mogelijk ’s avonds bellen.

Staat duurzaamheid al op de agenda van sportclubs en besturen? Is het moeilijk hen te overtuigen?
Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda. Door de subsidieregeling en vooral door de succesvolle voorbeelden en de noodzaak van verduurzamen, benaderen clubs ons steeds vaker zelf. Het lukt ons goed om clubs te overtuigen door de tijd te nemen de businesscase begrijpelijk te maken. Naast de financiële voordelen is het doorslaggevend dat wij al het werk uit handen nemen. De clubs hebben daar de mankracht niet voor.

Welke sportaccommodaties lenen zich het best om verduurzaamd te worden?
Iedere accommodatie biedt kansen, zowel binnensport als buitensport. Alleen is het maatwerk. We verduurzamen nu al hockey, tennis, voetbal, watersport, tafeltennis, rugby, sporthallen en zelfs een zwembad!

Hoeveel mensen werken er inmiddels bij Sportief Opgewekt en Slim Opgewekt?
In totaal werken we nu met 30 man. Vrijwel iedereen levert een bijdrage in zowel Slim Opgewekt als Sportief Opgewekt.

Wat zou er nog meer mogelijk zijn naast sport, scholen en gemeenten?
Wij hebben in 2016 ook een concept voor de zorg gelanceerd: Onze Zorg is Opgewekt. Juist bij zorginstellingen is er nog veel te bereiken. Zo kunnen wij veel mensen met duurzaamheid in aanraking brengen.

Kun je iets vertellen over de nominatie voor de Triodos hart-hoofdprijs? Waarom is dat Slim Opgewekt ? Heeft het positieve gevolgen?
We hopen natuurlijk zeker op positieve gevolgen. De hoofdprijs is € 10.000,- en wij zullen dit 1:1 gaan besteden aan bewustwordingscampagnes. Slim Opgewekt is door Triodos aangedragen omdat zij de projectfinanciering levert voor de scholen. Voor de sportclubs wordt dit niet via Triodos maar via de huisbank van de club geregeld.

Sportief Opgewekt heeft met crowdfunding op 21 maart 2017 in een paar uur € 215.000,- opgehaald via Geldvoorelkaar.nl voor 16 sportclubs. Eerder hadden jullie ook al gecrowdfund. Waarom crowdfunding? En hoe gaat het nu met de projecten?
Het geld van de crowdfunding is net binnen. De eerste container zonnepanelen is besteld en die komt 1 mei aan. Ondertussen zijn we met de voorbereiding van de projecten bezig. Overal worden eerst nog definitieve ontwerpen gemaakt (lichtplannen en legplannen voor de zonnepanelen) en daarna gaan we zo snel mogelijk aan de slag met de installaties. Zodra we de eerste resultaten en foto’s hebben zullen we die graag delen met de crowd. Wij kijken er in ieder geval erg naar uit want het echt realiseren, daar gaat het natuurlijk om!

Sportief Opgewekt!

 

GEEN REACTIES