De tools voor een succesvolle crowdfunding campagne

0
2401
Crowdfunding

Crowdfunding is een prachtige oplossing voor een eeuwenoud probleem, namelijk geld ophalen om iets voor elkaar te krijgen. Het concept van een online crowdfunding campagne is vrij simpel: maak een project aan bij een crowdfunding platform, voorzie potentiële investeerders van relevante informatie (product- en bedrijfsinformatie), en laat het geld maar binnenstromen.

In de praktijk blijkt dat er veel meer bij komt kijken om online crowdfunding tot een succes te maken. Hoewel steeds meer bedrijven in een korte tijd gefinancierd worden met duizenden euro’s door crowdfunding, zijn er ook veel bedrijven die dit niet voor elkaar krijgen. In de meeste gevallen krijgen ze hun financieringsdoel niet rond door een slechte planning en promotie.

Om een crowdfunding campagne goed voor te bereiden, is het belangrijk om vooraf je crowdfunding project kenbaar te maken bij tal van goede vrienden en bekenden (indien mogelijk ook bij de pers). Mensen willen graag deel uitmaken van jouw succes. Daarom is het belangrijk om in de eerste paar dagen een sprint te trekken als het gaat om het aantal donaties. Hoe meer mensen er doneren bij de start van de campagne, des te beter. Crowdfunding is namelijk slechts een platform en biedt geen garantie voor gegarandeerd succes.

Het volgende waar over nagedacht moet worden, zijn de extra prikkels die potentiële investeerders overhalen om een donatie te maken. Als je met je bedrijf wilt doorgroeien heb je er veel voor over om mensen iets extra’s aan te bieden wanneer ze een donatie doen. Dit betekent naast een financiële beloning (percentage van de inleg) ook een tastbaar geschenk zoals we bij Kickstarter vaak terugzien.

Een beloning helpt, maar het is niet de heilige graal van een succesvolle crowdfunding campagne. De meerderheid van de investeringen wordt gedaan omdat ze in een bedrijf, persoon of bepaald project geloven. Zij doen dan een donatie ongeacht of er een geschenk voor terug wordt gegeven. Denk aan de bijdragen die gedaan worden aan projecten in ontwikkelingslanden via crowdfunding.

Wil je wel jouw degene achter jouw donatie wel belonen, zorg dan als bedrijf of persoon altijd voor een helder verhaal en voor een juiste risico / beloning verhouding. Hoe meer risico er met een investering gepaard gaat, des te meer er mogelijk verwacht wordt door degene die doneert.

Door: Franklin A-Tjak

GEEN REACTIES