Branchevereniging Crowdfunding Nederland lanceert voorlichtingscampagne

0
5066

De campagne start in september met “Crowdfunding Week”

ROTTERDAM – Ondanks het feit dat de markt voor crowdfunding voor bedrijfsfinanciering exponentieel steeg de afgelopen jaren, is de bekendheid van en kennis over de verschillende vormen van crowdfunding onder het grote publiek nog beperkt van omvang. Daarom slaat de crowdfunding markt vanuit haar branchevereniging Nederland Crowdfunding de handen ineen om – ondersteund door het ministerie van Economische Zaken – Nederlandse burgers voor te lichten over crowdfunding. De voorlichtingscampagne start met “Crowdfunding Week”, die van 22 tot 26 september ondernemers, investeerders en intermediairs meeneemt in de (on)mogelijkheden en ontwikkelingen van crowdfunding.

 

NLCFlogo-png

Bedrijfsfinanciering middels crowdfunding maakt het voor MKB-bedrijven mogelijk om financiering op te halen door een beroep te doen op een grote groep van kleine investeerders, die in ruil voor hun inleg bijvoorbeeld rente op de lening, aandelen of een product kunnen ontvangen. Zo biedt crowdfunding de mogelijkheid aan particulieren om direct en laagdrempelig te investeren in bedrijven. Het belang van het financieren van het MKB, veelal aangeduid als “motor” of “innovatief vermogen” van de economie, is evident. Daarom geniet crowdfunding warme belangstelling vanuit de Tweede Kamer en gaven ook de ministers Kamp van Economische Zaken en Dijsselbloem van Financiën recentelijk aan dat het kabinet de ontwikkeling van crowdfunding graag stimuleert.

“Hoewel crowdfunding begon als financieringsinstrument voor creatieve projecten zoals film en muziek, zijn het inmiddels de ondernemers die de meeste financiering via crowdfunding ophalen,” aldus Simon Douw van Branchevereniging Nederland Crowdfunding. “Dat doen ze bijvoorbeeld omdat ze minder afhankelijk willen zijn van bancaire financiering of crowdfunding ook als marketing voor hun bedrijf zien. Aan de investeerderskant opent dit de deur voor investeerders die geïnteresseerd zijn om direct te investeren in bedrijven, zonder tussenkomst van banken en instellingen. Maar lang niet iedereen is op de hoogte van hoe divers de mogelijkheden zijn om via crowdfunding te ondernemen of te investeren en hoe ermee te beginnen. Met deze campagne nodigen we mensen uit zich goed te laten informeren.”

De voorlichtingscampagne heeft niet enkel als doel om de bekendheid van crowdfunding in Nederland te vergroten. De voorlichtingscampagne voorziet ook in het vergroten van kennis en inzicht onder ondernemers, intermediairs en mensen die via crowdfunding investeren: Hoe werkt crowdfunding nu precies? Welke vormen van crowdfunding zijn beschikbaar? Voor welke typen ondernemingen en financieringsvragen leent crowdfunding zich goed? Welke rendementen en risico’s zijn ermee gemoeid? Douw: “Crowdfunding maakt deze periode de transitie door van innovatief experiment naar veelgebruikte financieringsvorm. Daar hoort bij dat het grotere publiek haar weg weet in de wereld van crowdfunding. Dit zodat meer ondernemers en investeerders de mogelijkheden van crowdfunding kunnen benutten, maar ook om ervoor te zorgen dat men dit op een verstandige, goed geïnformeerde manier doet.”

In 2013 werd in Nederland via crowdfunding 28 miljoen euro opgehaald om Nederlandse bedrijven te financieren, een ruime verdubbeling ten opzichte van 2012. Verwachting is dat dit jaar, mede dankzij de voorlichtingscampagne, de markt voor crowdfunding van bedrijfsfinanciering opnieuw ruimschoots verdubbeld.

 

Nederland Crowdfunding

Nederlandse crowdfunding platforms die zich richten op bedrijfsfinanciering hebben zich georganiseerd in de branchevereniging “Nederland Crowdfunding” om de ontwikkeling van crowdfunding voor bedrijfsfinanciering in Nederland te versterken en verduurzamen. De vereniging vertegenwoordigt met haar leden CrowdAboutNow, Geldvoorelkaar, Oneplanetcrowd, Share2Start, Symbid en Wekomenerwel het overgrote deel van de markt van crowdfundingplatforms voor bedrijfsfinanciering. Het bestuur van de vereniging wordt gevormd door een afvaardiging vanuit platforms, bestaande uit Willem des Tombe, Edwin Adams en Maarten Bouw.

GEEN REACTIES