Crowdfunden als ondernemer? Hier moet je rekening mee houden

0
145
Waar moet je rekening mee houden bij crowdfunding? Lees hier de 'wegwijzer'

Het begrip crowdfunding deed zo’n zes jaar geleden haar intrede op de Nederlandse financiële markt. Dat het een belangrijk onderdeel daarvan geworden is, blijkt wel uit het feit dat er inmiddels op jaarbasis meer dan honderd miljoen euro in omgaat.

Carlo Van der Weg, oprichter van Credion, vindt het belangrijk om de markt te schetsen wat betreft de verschillende mogelijkheden én de punten waar je rekening mee moet houden. ‘Ik denk dat het belangrijk is voor de ondernemer’, aldus Van der Weg: ‘want je hoort die term links en rechts voorbij komen, maar de meeste mensen hebben niet echt een idee hoe het product werkt en wanneer je er wel of niet gebruik van moet maken.’

Crowdfunding zit in de hoek waar het risicoprofiel vaak wat hoger is

Volgens Van der Weg denken veel investeerders niet goed na over de risico’s die je kunt lopen met crowdfunding, waarbij hij benadrukt dat Credion aan de andere kant van de tafel zit en de belangen behartigt van de ondernemer die geld nodig heeft waardoor hij in die zin niet zo bezig is met die risico’s. Van der Weg: ‘Dat laten wij heel graag aan de crowdfundingplatforms over. Zij bemiddelen tussen investeerders en ondernemers en wij zijn de vertegenwoordiger van die laatste groep. Wij organiseren vaak campagnes om ook via crowdfunding een deel van de behoeften van de ondernemers in te vullen. Een financiering bestaat soms alleen uit crowdfunding, maar is vaak een combinatie waar crowdfunding een onderdeel van is. Als je als ondernemer een financiering nodig hebt, willen de banken en de factoring- en leasemaatschappijen wel wat doen, maar komt het soms voor dat je nog een stukje tekort komt. Vaak is dat een stukje met meer risico’s, omdat het bijvoorbeeld niet gekoppeld kan worden aan datgene wat je op de balans hebt staan.’

Crowdfunding is niet alleen handig bij risicofinanciering, maar ook een goede oplossing voor starters die een financiering voor hun bedrijf zoeken. Vaak kunnen ze nog geen zekerheden bieden en hebben ze nog geen track record. Dat zijn de aantoonbare prestaties uit het verleden van een persoon of bedrijf op een bepaald gebied (red.). Van der Weg: ‘Crowdfunding is dan een goed alternatief en je kan het wel of niet stapelen met andere vormen van financieringen, maar het zit dus wel in de hoek waar het risicoprofiel vaak wat hoger is en waar je het zou kunnen toepassen.’

Als je zelf totaal geen geld hebt, krijg je ook via crowdfunding geen honderd procent financiering

Ik stel me voor dat ik die ondernemer ben zonder track record en zonder aan te bieden zekerheden en vraag Van der Weg wat er gaat gebeuren als ik bij Credion aanklop. ‘Dan gaan we eerst kijken naar de verhouding tussen het geld wat je nodig hebt en het geld waar je over beschikt.’, aldus Van der Weg: ‘Als je zelf totaal geen geld hebt, krijg je ook via crowdfunding geen honderd procent financiering. Een crowdfundingplatform wil ook een commitment van de ondernemer qua inbreng van eigen geld zien. Verder wordt er gekeken of de onderneming er ‘een beetje netjes voorstaat’ en of het ondernemingsplan deugdelijk en realistisch is. Leidend daarbij is de vraag of het platform de financieringsaanvraag als zodanig kan aanbieden aan haar investeerders.’

Met andere woorden, al kun je geen cijfers aantonen, je moet wel met een gedegen plan aankomen wat een kans van slagen heeft. Van der Weg benadrukt hierbij nogmaals dat het niet alleen voor startende bedrijven is, maar ook voor bestaande ondernemingen die al regulier gefinancierd zijn, maar in iets extra’s willen investeren waarbij de reguliere financiers vinden dat ze er al genoeg geld ingestoken hebben en het via crowdfunding dan wel haalbaar kan zijn. Van der Weg: ‘In die situaties waar een reguliere financiering gedeeltelijk of geheel niet past, kun je crowdfunding voor een deel of helemaal toepassen.’

Crowdfunding als marketingtool

Volgens Van der Weg spelen bij crowdfunding een aantal zaken een belangrijke rol. Enerzijds zoek je een goede financiering omdat je geld nodig hebt, maar anderzijds levert het je ook promotie op van je idee, dus je bedrijf. Daarom moet je vanuit de visie van Credion crowdfunding ook om meerdere redenen toepassen. Om investeerders te interesseren ga je een pitch maken van je ondernemingsplan. Dit is een boodschap van een minuut waarbij het de bedoeling is dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat andere partijen op zijn minst geïnteresseerd zijn geraakt (red.). Daardoor heb je een prachtige marketingtool in handen doordat je pitch door diverse crowdfundingplatforms ondersteund wordt, met als effect dat zomaar vijf- tot tienduizend investeerders jouw pitch zien. Daarmee maak je automatisch promotie voor je onderneming. ‘Wat je daarbij heel veel ziet in die crowdfundingcampagnes’, aldus Van der Weg: ‘is dat ondernemers de investeerders niet alleen met rente belonen, maar ook met andere zaken. Stel je hebt een ton nodig om je horecazaak te verbouwen, dan is het tegenwoordig heel gebruikelijk om naast de rente bijvoorbeeld een diner bon aan te bieden bij een investering van minimaal duizend euro. Dat kan direct al vaste gasten opleveren, want als die mensen een keer naar volle tevredenheid bij je gegeten hebben, is de kans groot dat ze vaker komen plus dat je er via mond tot mond reclame ook weer nieuwe klanten bijkrijgt.’

Zo zie je dat volgens hem ook met het veel startups van nieuwe producten. In Amerika lopen ze daar behoorlijk mee voorop. Als er dan een nieuw product ontwikkeld is wat gelanceerd moet worden, hebben ze geld nodig om het te produceren. Dan krijgen de investeerders dat product bijvoorbeeld met vijftig procent korting. Op die manier slaan ze twee vliegen in één klap: ze halen een financiering binnen én creëren tegelijkertijd een klanten database.

Drie soorten crowdfunding

Als je denkt voor crowdfunding in aanmerking te kunnen komen, is het niet handig om op eigen houtje een crowdfundingplatform te benaderen, om de simpele reden dat je niet alle ins en outs kent. Van der Weg: ‘Er zijn heel veel platforms waardoor de leek al snel ‘door de bomen het bos niet meer ziet’. Wij hebben echter veel kennis en ervaring en hebben met diverse van die platforms duidelijke afspraken over wie ze wel en wie zie niet willen crowdfunden. Verder weten wij exact wat ervoor nodig is, zoals het leveren van een dossier et cetera en hebben wij de know how in huis om de juiste pitch te maken. Bij Credion weten we precies hoe we een ondernemer moeten begeleiden naar een succesvolle crowdfundingcampagne. Het is een intensief proces en zonder een goede adviseur heeft het echt veel minder kans van slagen!’

Van der Weg legt uit dat je drie soorten crowdfunding hebt: crowdfunding voor financiering, crowdfunding in aandelen en crowdfunding voor schenking. De eerste variant is hierboven al uitgebreid behandeld. Bij crowdfunding in aandelen kun je bijvoorbeeld denken aan een startende ondernemer die een deel van zijn aandelenbelang beschikbaar stelt aan een grote groep investeerders. Naast het aandelenbelang krijgen die geen rente uitgekeerd, maar naarmate het bedrijf meer waard wordt stijgt het rendement op hun investering uiteraard ook. Tot slot moet je bij crowdfunding voor schenking denken aan goede doelen. Iemand moet bijvoorbeeld een operatie ondergaan in Amerika, maar heeft daar geen geld voor. Op basis van een goed doel kunnen mensen daaraan meedoen, zodat er genoeg geld bij elkaar komt om die operatie te bekostigen. Voor al deze drie soorten crowdfunding zijn er platforms die gespecialiseerd zijn in de betreffende categorie.

De grootste categorie is die voor financieringen. Over het algemeen is het een lening die je in drie tot zeven jaar, afhankelijk van wat partijen met elkaar afspreken, met een stukje rente aflost. Volgens Van der Weg valt deze rente, afhankelijk van het risico en de hoeveelheid geld wat gevraagd wordt, in verhouding best wel mee. Gemiddeld is dat zes tot negen procent.

Bron: accountancyvanmorgen.nl

GEEN REACTIES