Crowdfunding campagne starten? Schrijf een sterke pitch!

0
110

Jij bent ondernemer en je hebt een financieringsaanvraag ingediend bij een crowdfunding platform. Goed nieuws: het platform geeft je groen licht, wat betekent dat jouw aanvraag gepubliceerd zal worden op het platform. Nu komt de volgende stap: je moet een pitch gaan schrijven. Een goede pitch vertelt het verhaal van je onderneming en overtuigt investeerders om in jouw project te investeren. Erg belangrijk dus!

De onderstaande tips helpen je bij het schrijven van een pitch en behoeden je voor een aantal veelgemaakte fouten.

Kort en krachtig

De meeste crowdfundingplatforms geven een richtlijn van wat je in de pitch moet vermelden. Je zult in ieder geval iets moeten schrijven over jouw ervaringen, je onderneming en je plannen. Leuk, want daar weet jij natuurlijk alles van! Pas er echter voor op dat je in al je enthousiasme een veel te lange tekst schrijft. Investeerders willen in een korte leestijd duidelijk weten wat je doet, wilt bereiken en waarom zij moeten investeren. Kort en krachtig, dus.

Vermijd vakjargon

Als ondernemer ben je dagelijks bezig met je product of dienst. Jij bent een echte kenner op het gebied… maar investeerders zijn dat niet. Vermijd vaktaal zoveel mogelijk en zorg dat investeerders kunnen begrijpen wat je doet. Bedenk dat de gemiddelde investeerder een man van ongeveer 50 jaar is. Heb jij een innovatieve app ontwikkeld, waarin de nieuwste technologie is verwerkt? Bestook je lezers dan niet met technisch vakjargon, maar houd het simpel. Investeerders die een pitch niet snappen, investeren niet.

Geen verkooppraatje, blijf bij de feiten

Het is erg verleidelijk om bij het schrijven van een pitch je sales-pet op te zetten en jouw product of dienst eens flink aan de man te brengen. Kijk daar bij een crowdfunding campagne voor uit: investeerders prikken snel door ‘te mooie praatjes’ heen. Wees eerlijk, focus op je krachten en USP’s en overtuig met feiten. Je kunt hiervoor gebruik maken van een SWOT-analyse. 

Het oog wil ook wat

Zeker niet te onderschatten is de kracht van goede afbeeldingen bij een pitch. Foto’s zijn je visitekaartje, omdat het oog van een investeerder daar het eerste op valt. Zorg voor goede afbeeldingen in hoge resolutie, die uitstralen waar jouw bedrijf voor staat. Zorg dat je foto’s gebruikt waar jij de rechten voor hebt. Plaatjes die je via Google hebt gevonden, zijn niet per definitie vrij te gebruiken, met alle gevolgen van dien.

Jouw doelgroep: investeerders

De bovenstaande tips komen allemaal voort uit één belangrijk gegeven: je schrijft een pitch om investeerders te overtuigen. Probeer tijdens het schrijven van een pitch in het hoofd van een investeerder te kruipen. Wat wil een investeerder nu écht van jou en je onderneming weten? Is de pitch klaar, dan is het goed om hem te laten lezen door iemand uit je omgeving. Kies dan niet voor iemand die binnen je bedrijf werkzaam is, maar juist voor een persoon die er minder vanaf weet. Als die jouw verhaal begrijpt en overtuigend vindt, dan zit je goed.

Heel veel succes bij het schrijven van de pitch!

Lees meer over:
– Hoe je met een incentive investeerders tot klant kunt maken
– Hoe je investeerders kunt trekken door (sociale) media te benutten
– Hoe je een businessplan kunt schrijven

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.