Crowdfunding groeit, vooral MKB profiteert

0
280
Crowdfunding groeit, het MBK profiteert.

Terwijl de crowdfundingmarkt gestaag doorgroeit, grijpen startende ondernemingen jonger dan twee jaar vaak naast vers kapitaal. “Bij een gevestigd bedrijf met een stabiele cashflow is de kans groter dat de lening met rente wordt terugbetaald,” aldus Frank van der Linden van Crowdfundmarkt.

“Crowdfunding is hip, maar nog steeds piepklein”, zo kopt een artikel van NRC Handelsblad in januari 2015. Techredacteur Wouter van Noort schrijft dat het opgehaalde kapitaal van Kickstarter, hét crowdfundingplatform van dat moment, over 2014 wat tegenvalt. Hoewel het opgehaalde bedrag beslist geen klein bier was, meende Van Noort dat de verwachting was dat die 444 miljoen euro hoger uit had kunnen – en misschien wel moéten – vallen. 

Crowdfunding, een alternatieve financieringswijze waarbij publiekelijk geld wordt opgehaald zonder tussenkomst van een bank, kon toentertijd de hooggespannen verwachtingen niet volledig inlossen. Niettemin kregen meer dan 22.000 projecten een kapitaalinjectie van het crowdfundingplatform. 

Factor zeven

Ruim vier jaar later staat de teller op ruim 3,5 miljard euro. Dat geld is, sinds de oprichting van het Amerikaanse Kickstarter op 28 april 2009, gevloeid naar 158.068 crowdfundingprojecten. Het kapitaal is in de periode 2015-2019 met een slordige factor zeven gegroeid, terwijl het aantal projecten eveneens is verzevenvoudigd. Zo’n 16 miljoen investeerders deden een duit in het zakje én hopen via deze weg succesvolle startups tot zogeheten unicorns uit te laten groeien.

Brownies & DownieS

Ook in Nederland wint crowdfunding langzaam maar zeker aan terrein. Lunchroomketen Brownies & DownieS is een bekend voorbeeld dat onlangs via crowdfunding geld heeft losgepeuterd bij particuliere geldschieters. Ook journalistiek platform De Correspondent bracht zo afgelopen december 2,5 miljoen dollar in het laatje om de uitbreiding naar het buitenland te bekostigen.  

Volgens Crowdfundmarkt, een platform dat crowdfunders en investeerders aan elkaar koppelt, steeg het aantal projecten afgelopen jaar met zeker 65 procent. Funding Circle, Duurzaaminvesteren, Collin Crowdfund en Geldvoorelkaar, de “Big Four” van de vaderlandse crowdfundingindustrie, delen de lakens uit: gezamenlijk zijn zij goed voor 62 procent van de Nederlandse markt. En het viertal slokt hapsgewijs de kleine conurrenten op, aldus het platform.

Contra-intuïtief

Wie spinnen daar het meest garen bij? “Dat zijn met name mkb-bedrijven”, zegt Frank van der Linden van Crowdfundmarkt. “Bij een gevestigd bedrijf met een stabiele cashflow is de kans groter dat de lening met rente wordt terugbetaald.” Daar hangt volgens hem een andere ontwikkeling mee samen. “Hoewel de crowdfundingmarkt snel groeit, neemt het aantal investeringen in startups jonger dan twee jaar tegelijk af. Dat klinkt misschien contra-intuïtief, want bekende bedrijven als Uber zijn ook ooit klein begonnen.”

Donaties

Ondernemer Julius Weise is een van de gelukkige starters die vorig jaar wél geld wist op te halen via crowdfunding. Drie jaar geleden lanceerde hij de app Welcome, waarmee locals en vluchtelingen worden samengebracht door sociale evenementen. “We stonden als bedrijf echt nog in de kinderschoenen, maar hebben donaties gekregen via CrowdAboutNow. Daar gaven we Syrische kookles voor terug of een Welcome-tas.”

Maar volgens de ondernemer ging dat in eerste instantie niet gemakkelijk. “Het is lastig als je geen duidelijke propositie hebt”, weet Weise uit ervaring. Uiteindelijk heeft hij voor een foodtruck 20.000 euro weten op te halen. Met succes als gevolg. “Afgelopen seizoen stonden we met acht Syrische nieuwkomers op Lowlands. Zij waren supertevreden en volgende jaar wachten zelfs meer festivals.”

Voorzichtiger

Van der Linden ziet dat crowdfunding in Nederland jaarlijks met gemiddeld 40 procent toeneemt, maar noemt het nog een relatief kleine markt. “Er gaat nu zo’n 236 miljoen euro in om.” Vergeleken met hoeveel het Amerikaanse Kickstarter een aantal jaar geleden al in z’n eentje ophaalde, is dat inderdaad klein bier.

“Nederlanders zijn dan ook een stuk voorzichtiger wat betreft investeren”, verklaart de crowfundanalist het verschil. “Een bedrijf moet volgens Nederlanders vooral laten zien dat het binnen een paar jaar echt winst maakt. In de VS nemen investeerders veel meer risico en geloven ze meer in winst op basis van een toekomstige kasstroom.”

Risico’s

Dat Nederlandse financiers zich ten opzichte van crowdfunding risicomijdend opstellen, is overigens niet zo vreemd. Twee jaar geleden waarschuwde AFM voor de risico’s van investeren in crowdfundingplatforms. De financiële waakhond sprak toen al van schaarste op de crowdfundingmarkt, waardoor geldschieters onder druk van deze schaarste in korte tijd moeten beslissen waar ze hun kapitaal insteken. 

Crowdfundingrevolutie

Maar volgens Van der Linden is het een kwestie van tijd voordat crowdfunding daadwerkelijk ‘booming’ wordt. “Het is momenteel een beter alternatief dan een spaarrekening of andere manieren van beleggen. Alleen moet het meer naamsbekendheid krijgen.” Een crowdfundingrevolutie, waarover in het NRC-artikel al voorzichtig werd gesproken, laat in Nederland dus nog langer op zich wachten.

Bronvermelding
Dit artikel is afkomstig van De Ondernemer

GEEN REACTIES