Crowdfunding & media: benut exposure

0
485
Media exposure en crowdfunding gaan hand in hand.

Voor een succesvolle crowdfunding campagne zijn voldoende investeerders nodig. Het aantrekken van investeerders is een hele kunst, waarbij media-aandacht een belangrijke rol speelt. Dat laat ook de crowdfunding campagne van De Correspondent zien, die na een matige start toch nog succesvol werd. Hoe? Publieke exposure.

De Correspondent
De Correspondent is een journalistieke website van Nederlandse bodem, die onlangs een crowdfunding campagne startte om een Amerikaanse tak van het platform te starten. Een maand lang werd er campagne gevoerd en het kwam aan op het laatste moment. Ongeveer een dag voordat de deadline was verstreken, werd het streefbedrag van 2,5 miljoen dollar bereikt.

Media-aandacht was de redding van het project. Na drie weken was er slechts een miljoen euro opgehaald, met nog één week te gaan. Maar in de slotfase van het project zorgde aandacht van de Amerikaanse media voor een stroomversnelling. Nadat mediaprofessor en Correspondent-ambassadeur Jay Rosen in The Daily Show aan het woord kwam en oprichter Rob Wijnberg door CNN werd geïnterviewd, stroomden de investeringen ineens binnen.

Exposure bij kleinere crowdfunding projecten
Bij kleinschaligere crowdfunding projecten werkt het eigenlijk hetzelfde. In Nederland wordt het meest gecrowdfund volgens het financiële model: investeerders in een project worden beloond met een aantrekkelijke rente. Een belangrijke reden voor ondernemers om voor crowdfunding te kiezen, is dat zij mee kunnen liften op het bereik van het crowdfunding platform. Niet alleen onder de investeerders wordt hun naam bekend, maar platforms maken vaak gebruik van sociale media -met veel volgers- om projecten uit te lichten. Goed voor de exposure van de onderneming.

Het eigen netwerk aanspreken
Maar voor succesvolle crowdfunding campagnes is ook het eigen netwerk van de ondernemer een belangrijke bron van investeerders. En hoe spreek je die aan? Juist, gebruik de (eigen) media. Een stukje in de krant, het actief bijhouden van updates via social media en het aanbieden van leuke incentives zijn goede manieren om het eigen netwerk als investeerder aan te trekken.

 

Bronnen:
De Volkskrant, ‘Hoe De Correspondent The Correspondent probeert te worden’, 14-11-2018.
De Volkskrant, ‘The’ Correspondent haalt middels crowdfunding 2,2 miljoen euro op en kan Amerikaanse tak opzetten‘, 14-12-2018.

GEEN REACTIES