Crowdfunding voor ondernemers: een geweldige start met absolute afterburner!

2
9675

In gesprek met ondernemer Wibo van Wier van Quickboats Europe over samenwerken, vernieuwen en succesvol crowdfunden

Wibo van Wier is managing director van het onlangs opgerichte Quickboats Europe BV. Hij heeft de afgelopen 2 jaar met het Australische Quickboats samengewerkt en heeft de Australiërs weten te overtuigen van de Europese marktkansen. Quickboats Europe verzorgt de marketing, importeert, verkoopt en distribueert Quickboats. Dit zijn lichtgewicht opvouwbare boten voor 4 personen. Vanwege de opvouwbaarheid zijn Quickboats een innovatie in Europa. Een deel van de financiering zoals voor de opbouw van de productielijn en de rechten werd gedekt door een leverancier en door het moederbedrijf Quickboats in Australië. Voor de voorfinanciering van voorraden was Wibo nog op zoek naar financiering. Na grondige research en gebruikmaking van zijn netwerk koos Wibo uiteindelijk voor crowdfunding via Geldvoorelkaar.nl. Zijn project van €250.000 werd binnen 24 uur gecrowdfund. Wij zijn benieuwd naar Wibo’s ervaringen en vooral naar zijn recept voor zo’n crowdfundsucces.

Quickboats0

Vlees in de kuip

Voor we Wibo aan het woord laten, is het goed om eens te kijken naar wat voor een type ondernemer Wibo eigenlijk is. Ik zou Wibo willen omschrijven als een netwerker pur sang. Het type netwerker dat altijd op zoek is naar het gezamenlijk belang met het einddoel duidelijk in het vizier. Het vinden van de juiste partners en out of de box denken is volgens Wibo de sleutel voor (toekomstig) ondernemers. Je kunt immers niet overal goed in zijn, maar je kunt elkaars krachten wel optimaal benutten. Dit inzicht heeft er toe geleid dat hij zijn vaste lasten laag kan houden – er is geen eigen fabriek of opslag nodig- en dat er daadwerkelijk productief gecreëerd wordt; zelfs het ontwerpteam was een gelegenheidsteam. Deze aanpak resulteerde zelfs in een ontwerp dat nu in het nationaal design museum in Australië staat! Wibo vindt het belangrijk dat de partijen met wie hij samenwerkt ook mee kunnen gaan in deze filosofie: Hoe zien zij zichzelf? Wat is hun kracht? Zijn ze bereid om te investeren in de relatie en in zichzelf? Verder is Wibo iemand die goed georganiseerd is en die zijn crowdfundingproject meer dan uitstekend heeft voorbereid waardoor we snel zijn project positief konden beoordelen en het project tevens vlot online geplaatst kon worden.

Hoe heb je gehoord over crowdfunding?

Wibo: “In de zoektocht naar financiering kwam het ter sprake bij mijn financieel begeleider en accountant. Ik heb een sterk netwerk van specialisten om me heen. Alle opties had ik onderzocht: private financiers, banken, ontwikkelingsfondsen, beleggerscollectieven, maar telkens bleek dat er in de beginfase te weinig ‘tastbaars’ of onderpand was om deze partijen over de streep te trekken. Wij willen echter juist geen bakstenen of productiestraten. Daar zijn anderen veel beter in. Toen ik hoorde van crowdfunding heb ik het goed onderzocht en kwam ik erachter dat crowdfunding mij in contact kan brengen met een grote groep mensen die op innovatieve wijze met hun geld om willen gaan. Dit zijn de “early adaptors”, het type mens dat in staat is nieuwe innovatieve concepten te doorzien. Het zijn niet alleen potentiële geldschieters maar ook potentiele klanten of mensen die mijn ondernemersnetwerk kunnen versterken. Kortom, een financieringsvorm die uitstekend bij mij, mijn bedrijf en mijn product past.”

Hoe maak je een keuze uit alle verschillende platforms en crowdfundmogelijkheden?

Wibo: “Ik heb vele crowdfundingsplatforms bekeken. Sommige bemiddelen in investeerders, maar die ervaring had ik al eens en dat was voor mij niet de beste keuze. Andere platforms bieden een voorinschrijving op een product. Mijn Australische partners hebben het ook zo gedaan via Indiegogo in Amerika.  Het was een succes in hoeveelheid geld per product, maar er zijn gewoon heel weinig mensen bereid een boot te kopen van een plaatje. Voor kleinere producten werkt dat prima. Desondanks stond het project daar in de top 12 van meest succesvolle projecten. Voor mijn eigen plannen bracht het echter te weinig op. Ik moest dus op zoek naar een platform dat in staat is vlot enkele tonnen te werven. Alleen Geldvoorelkaar.nl is in Nederland daartoe in staat.”

En dan,…de crowdfundingaanvraag…..

Wibo: “Ik heb het aanvraagproces als heel erg prettig ervaren. Bij Geldvoorelkaar.nl doorzagen ze direct dat mijn plannen goed onderbouwd waren en stelden ze geen obligate vragen zoals of ik wel weet hoe je een balans maakt. Ze prikten direct door de cashflow en terugbetaalcapaciteit. Ik heb op basis van die eerste e-mails en telefoongesprekken nog wat extra zekerheden in kunnen bouwen. In het uiteindelijke gesprek hebben ze vooral gekeken naar de ondernemer aan tafel. Gewoon een goed gesprek over de koers van mijn bedrijf, toekomstplannen, positieve en negatieve scenario’s en hoe ik daar rekening mee heb gehouden. Toen het Quickboats project online kwam brak er een bijzonder moment aan. Ik was net met Australië aan het Skypen toen ik een mail met de link naar mijn project ontving van Geldvoorelkaar.nl. Daarna heb ik ontelbaar vaak op de teller gekeken. Al die investeerders die binnen enkele minuten intekenden! Wat een geweldig gevoel dat niet alleen ik maar ook anderen zien dat we met iets bijzonders bezig zijn. Als ondernemer heb je natuurlijk altijd een rooskleurig beeld van je kansen en dit was die bevestiging na twee jaar van stiekeme onzekerheid die knaagt of ik het nou wel goed zie.”

quickboats1

Voorbereiding en marketing

Mijn gesprek met Wibo gaat verder. Crowdfunding begint namelijk met een goede voorbereiding en houdt niet op bij financiering. Uit diverse onderzoeken komen voorbereiding en samenwerking telkens naar voren als succesfactoren. Zijn advies aan andere ondernemers is dan ook om deze zaken de aandacht te geven die ze nodig hebben. Nederland is een open economie dus zoek de juiste specialisten om je heen, ga grasduinen naar je doelgroep, praat met ondernemers en zoek iemand uit een andere bedrijfstak waarmee je regelmatig kunt sparren. Het bijzondere daarvan is dat je veel van elkaar kunt leren in je ontdekkingstocht van het ondernemerschap.

Wibo ervaart crowdfunding als een erg sterk alternatief voor andere financieringsvormen. Het is niet makkelijk, je moet wel je huiswerk doen, maar dan kun je ook snel een antwoord krijgen op de financieringsvraag. Wibo is in onze ogen een modelcrowdfunder aangezien hij zich zeer volledig heeft voorbereid (o.a. een doortimmerd businessplan) én rekening gehouden heeft met de marketingkracht van crowdfunding. Het belangrijkste van crowdfunding is misschien niet eens het geld maar de aandacht die je krijgt voor je product en bedrijf. Van investeerders, maar ook van andere partijen zoals de media. Dat komt o.a. doordat crowdfunding nieuw is en nieuwswaarde heeft en omdat een succesvolle crowdfunding laat zien dat je open durft te zijn over waar je mee bezig bent. (zie HIER ook de link naar het ondersteunende youtube filmpje wat Wibo heeft vervaardigd) Dat je niet bang bent voor een uitdaging om voor het publiek te gaan staan. Dát zijn succesfactoren en als het dan lukt, dan kan ook dat weer opgepikt worden door kranten en media, soms met een beetje hulp van jezelf. Media willen echt wel berichten over een succes of over goed nieuws. Zeker de regionale media hebben Wibo daarin goed geholpen. Wat helpt is om iemand van een redactie te bellen en te vragen hoe je jouw verhaal interessant maakt voor de krant/televisie. Vaak wordt het voor een krant interessant als je een persoonlijk verhaal verteld. Wibo had zijn artikel al klaar liggen op het moment dat de crowdfunding startte. Aangezien hij met het artikel al op het netvlies van de media stond en Wibo met 250k in één dag een groot succes te noemen was, wijdde de krant er zelfs een voorpagina aan. Dat werd vervolgens weer opgepikt door de Vaarkrant van de Telegraaf. En ook nu liggen er weer een aantal persberichten klaar.

Ook de keuze om investeerders van meer dan 20k een bijzondere behandeling te geven en deze zelfs zitting te laten nemen in de internationale Raad van Advies was een slimme zet die voor alle partijen meerwaarde heeft. Het gebruikmaken van zo’n Raad van Advies – een groep wijze mannen en vrouwen- helpt Wibo zich een spiegel voor te houden. Ook hier spelen samenwerking en openheid een belangrijke rol. Het zijn mensen die gecommitteerd zijn maar die buiten Quickboats Europe staan, mensen tegen wie o.a. strategieën aangehouden worden waardoor Wibo genoodzaakt is goed te beargumenteren waarom hij de dingen doe die hij doet. Op deze wijze blijft je bedrijf gezond en wordt de kwaliteit van je plannen verbeterd. Daarnaast is het zo dat investeerders erg betrokken zijn. Het zijn niet alleen geldschieters, ze willen echt weten wat er met hun geld gebeurt en hoe het met het bedrijf gaat. Je investeerders zijn je ambassadeurs en daarmee je potentiële klanten of adviseurs.

Neveneffecten en toekomstmuziek

Behalve financiering, marketingkracht en media aandacht ontdekte Wibo dat er nog meer positieve effecten het gevolg kunnen zijn van crowdfunding: de Australische partners zijn nog enthousiaster geworden dan ze al waren door het crowdfundsucces. Zij hebben allemaal geïnvesteerd in de opstart met tijd en speciale tarieven. Hun vertrouwen is voor Wibo erg belangrijk en zij zijn bevestigd in hun keuze. Deryck Graham van Quickboats Australië: “door het crowdfundsucces in Nederland via Geldvoorelkaar.nl kan onze distributeur Wibo nu onze producten in Europa op de markt brengen. Daarnaast geeft de snelle funding ons het bewijs dat de interesse in de Quickboats in Europa groot is. Wij zijn trots op Wibo wat hij bewerkstelligd heeft.”

Groei-in-bedrijf1

Dit jaar gaat Wibo samen met zijn partners in Australië onderzoeken of er mogelijkheden voor een nieuwe bedrijfstak zijn want de aandacht, de adviezen en het netwerk dat ontsloten is smaken naar meer. Met de ervaring die hij opgedaan heeft zal hij opnieuw naar crowdfunding gaan kijken. Wibo ziet kredietverlening door banken sowieso niet snel verbeteren. Het mooie van crowdfundingplatforms zoals Geldvoorelkaar.nl is dat zij dicht bij de ondernemers en investeerders staan. Aan ondernemers geïnteresseerd in crowdfunding wil hij meegeven om het meteen serieus aan te pakken, lef te tonen en open te zijn over de plannen.

Tot slot de hamvraag: Wat levert crowdfunding op volgens ondernemer Wibo van Wier verantwoordelijk voor één van onze meest succesvolle campagnes?

“Een geweldige start met een absolute afterburner!”

2 REACTIES

Comments are closed.