De GUNfactor bij crowdfunding

0
236

Wat investeren via crowdfunding zoveel leuker maakt dan beleggen, is dat je precies weet in welke onderneming je investeert. Jij kiest in welk bedrijf je vertrouwen hebt én wie je het gunt. Die GUNfactor kan een ondernemer ver brengen. Dat laat ook de crowdfunding campagne van PakuPaku zien. Met 3 tips voor ondernemers!

In 2016 ontdekte Prema van Wersch in Japan het gerecht shabu shabu, wat je ‘Japans fonduen’ zou kunnen noemen. En dat is gezellig tafelen: in het midden staat een grote pan bouillon, waarin vlees, vis en groenten worden gegaard. Een uniek concept, dat in Nederland nog niet bekend was. En Prema dacht: dat moet veranderen!

Samen met Franciska van Koningsbruggen bedacht ze het concept voor PakuPaku (“eten-eten”): een Japans fondue restaurant in Amsterdam-Oost, dat daarnaast meerdere dagen per week dienst doet als language bar voor expats. Gezellig en lekker tafelen én de Nederlandse taal en locals leren kennen. Gaaf concept toch?

Tip 1 voor ondernemers: Het concept van PakuPaku verscheen in een aantal landelijke nieuwsbladen/ op websites over horeca. Als het lukt, is het altijd slim om de publiciteit op te zoeken en daarin je crowdfunding campagne te promoten. Zo trek je investeerders, die ook nog eens betrokken zijn bij je bedrijf (ze investeren immers omdat ze het concept waarderen).

Crowdfunding campagne

Dat deze gloednieuwe foodtrend een grote GUNfactor heeft, bewijst de eerste crowdfunding campagne die de dames via Kickstarter begonnen. Het doelbedrag van € 7.500,- werd namelijk ruimschoots overschreden. Daarna pakten Prema en Franciska door met een crowdlending campagne bij het platform Geldvoorelkaar.nl.

Tip 2 voor ondernemers: het is altijd slim om de GUNfactor in de hand te spelen door een creatieve incentive te bedenken. De dames van PakuPaku deden dat ook: naast de aantrekkelijke rente van 8% boden ze investeerders een leuk extraatje. Wie € 1000,- of meer investeerde in PakuPaku, vond zijn naam een maand lang terug op de menukaart. Er werd een cocktail of gerecht naar hen vernoemd! 😊

Tip 3 voor ondernemers: De ondernemers van PakuPaku zijn zeer actief op social media. Dat kan absoluut in je voordeel werken: jouw volgers kunnen ook je investeerders worden. Doe je best om jouw netwerk te informeren en te activeren om investeerders te trekken. Crowdfunding en marketing gaan hand in hand.

 

 

GEEN REACTIES