Word een duizendpoot met crowdfunding

0
295

Leer je als ondernemer graag bij? Dan is het verstandig om je crowdfundingcampagne te verrijken met de expertise van een paar professionals. En dan meteen over hun schouders mee te kijken.

Natuurlijk wil elke rechtgeaarde ondernemer vooral graag doen waar hij goed in is. En als extra financiering kan helpen, regel je dat via crowdfunding. Want dan haal je niet alleen het gewenste bedrag op, je leert ook van de professionals op flankerende vakgebieden.

Huh? Crowdfunding? Bij crowdfunding leen je geld van een groep particuliere investeerders. Zij brengen samen het bedrag bijeen dat jij wilt lenen voor je bedrijf. Om crowdfunding te kunnen laten werken maak je gebruik van een internetplatform waar investeerders hun bijdrages toezeggen. Het crowdfunding platform regelt ook de administratie en de terugbetalingen.

Hierbij kun je samenwerken met professionals die graag hun steentje bijdragen aan je crowdfunding campagne. En meteen ook aan de volgende groei van je bedrijf. Een paar voorbeelden:

  • Financieel adviseurs. Ze helpen met het uitdokteren van het benodigde financieringsbedrag, en bij het opstellen van jaarcijfers en prognoses. Een goed onderbouwde prognose geeft je als ondernemer houvast die helpt met de ontwikkeling van je business. En als je die adviseur eenmaal kent, kan hij je in de komende jaren ook bij andere groeitrajecten bijstaan!
  • Tekstschrijvers. Niet iedereen schudt een verleidelijke en overtuigende pitch tekst uit de mouw. Terwijl investeerders massaal kiezen voor zorgvuldig opgestelde teksten.
    Natuurlijk haalt de eindredactie van crowdfundingplatforms de taalfouten er wel uit, maar een wervelende stijl zorgt ervoor dat je bedrijf mooi op het netvlies komt bij de lezers van je pitch. Bovendien: tekstschrijvers zullen je die vragen stellen die je in het dagelijks ondernemersbestaan verder gaan versterken. Hallo. Waar zijn we nou helemaal mee bezig? Ineens weet je het.
  • Fotografen. Een goede foto zegt meer dan duizend woorden. Beeldmateriaal in de vorm van goede foto’s gebruik je ook in eigen brochures, presentaties, websites, advertenties en social media. En zoals vreemde ogen dwingen, zo is de lens van een fotograaf ook meedogenloos (en dus leerzaam voor jou als ondernemer!)
  • Illustratoren. Lever je meer abstracte diensten, dan is fotomateriaal soms lastig te realiseren. De oplossing: infographics, diagrammen, tekeningen of grafieken. Bijkomend voordeel: ze dwingen je om niet te ingewikkeld te redeneren maar informatie op hoofdlijnen, helder weer te geven.
  • Videomakers. Je huurt ze in omdat bewegend beeld ook de investeerders in beweging zet. De video’s zijn ook waardevol voor op je eigen site of digitale kanalen. Je leert van ze hoe je in twee zinnen uitlegt waar u normaal hele verjaardagsfeestjes over praat.
  • Marketeers. Je wilt veel belangstelling voor je project. Je zoekt zowel investeerders als prospects. Overal zitten potentiële nieuwe klanten of relaties verstopt. Met hulp van marketeers vind je ze en activeer je ze voor je doelstellingen. En als je een beetje met ze meekijkt, leer je van hun benadering. Winst voor je bedrijf!

Deze mensen samen kunnen een power-team vormen waar jij als ondernemer enorm bij gebaat bent. Zonder crowdfunding als stok achter de deur zou je misschien niet zo snel bij ze aankloppen.

Je hoeft natuurlijk niet met al deze vakspecialisten samen te werken. Maar waarom zou je ervoor kiezen om hun kennis onbenut te laten?

Crowdfunding, dat is veel meer dan financiering alleen!

GEEN REACTIES